YK-nuoret mukana translakikampanjassa

28.03.2018

Suomen YK-nuoret tukee Kuuluu kaikille -translakikampanjaa.

Translain lain lähtökohtina tulee olla transihmisten itsemääräämisoikeus ja laista on poistettava vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä. Lääketieteellinen hoito ei saa olla juridisen sukupuolen vahvistamisen ehto. Itsemääräämisoikeus tulee ulottaa myös alaikäisille niin, että huomioidaan lapsen ikä ja kehitystaso.

Suomi on saanut translain uudistamisesta useita suosituksia YK:n ihmisoikeusneuvoston yleismaallisessa määräaikaistarkastelussa (UPR), jonka keskiössä on tarkastelun kohteena olevan valtion ihmisoikeustilanne.

Meksiko, Alankomaat, Portugali, Espanja, Australia, Kanada ja Irlanti ovat kehottaneet Suomen hallitusta poistamaan vaatimukset sterilisaatiosta sukupuolen korjaamisen yhteydessä. Suomen hallitus on keskustellut työryhmässä asiasta, mutta ei ole suostunut esittämään pakkosteriloinnin poistamista laista Eduskunnalle. (UPR 2017, 93.46–49,51–53.)

Suomen YK-nuoret toivoo hallitukselta pikaisia toimia kansainvälisen yhteisön esittämiin huomioihin ja huomauttaa, että Suomi on viimeisiä EU-maita, jossa pakkosterilointi on edelleen voimassa.

Janne Hirvasvuopio
Tiedottaja