Världens mest ambitiösa och starkaste klimatlag till Finland

01.09.2020

Vi kräver att Finlands klimatlag (609/2015) förnyas till världens mest ambitiösa och starkaste klimatlag, så att lagen reflekterar Finlands ambition som en global ledare i arbetet mot klimatförändringen.

Finland har som en del av den Europeiska Unionen förbundit sig till Parisavtalet, vilket förpliktigar avtalsparterna att hålla den globala uppvärmningen under två grader. Även om Parisavtalet inte innehåller numeriska, juridiskt bindande mål för utsläppsminskning är det ändå tydligt att avtalsparterna är bundna av ett krav på ambitiös handling. Nu behövs denna ambition nationellt i Finlands klimatlag!

Finland har dessutom förbundit sig till de globala målen för hållbar utveckling (Agenda 2030) både nationellt och i det internationella samarbetet. Att uppnå de globala målen är möjligt endast om Finland arbetar hårt för att nå klimatneutralitet och att för sin del sakta ner den globala uppvärmningen.

I statsminister Sanna Marins regeringsprogram finns ambitiösa skrivelser om en rättvis övergång till klimatneutralitet år 2035 och vidare övergång till ett klimatnegativt och fossilfritt välfärdssamhälle kort därefter. I regeringsprogrammet efterföljs också de mål som satts upp i FN:s biodiversitetsavtal. Finlands klimatlag bör uppdateras till att motsvara de målsättningar som finns i regeringsprogrammet.

Finlands FN-Ungdom vill förnya klimatlagen till en mer ambitiös form och inkludera mer juridiskt bindande element i lagen. Den fullständiga listan med 10 förslag finns i den finskspråkiga versionen. Genom detta öppna brev hoppas vi Finland tar modet till sig och visar vägen mot klimatneutralitet för det internationella samfundet.

En tydlig målsättning för den förnyade klimatlagen är att vara öppen och möjliggöra deltagande för medborgarna.

Enligt Ungdomsbarometern är 67 procent av unga ganska eller väldigt oroade över klimatförändringen skapad av människan. Denna oro är en del av ett globalt fenomen: unga människor vill delta i kampen mot klimatförändringen och kräver handling.

Med detta i åtanke, kräver Finlands FN-Ungdom att den nya klimatlagen innehåller en paragraf om en Ungas klimatpanel, som verkar under Miljöministeriet. En närmare beskrivning av panelen fås i den finska versionen.