FN-unga: Ett stark WTO är i allas intresse

Finlands FN-unga fördömer USA:s president Donald Trumps beslut att skära ner USA:s finansiering till Världshälsoorganisationen (WHO) och påminner om att det internationella samarbetet spelar en nyckelroll i bekämpande av coronapandemin.

FN-unga är oroade över Trumps beslut att avbryta USA:s stöd till WHO idag 15.4.2020. Trump har redan tidigare hotat att göra det. USA är WHO:s största finansiär med en årsinsats på över 400 miljoner dollar och att avbryta finansieringen kommer att påverka WHO:s förmåga att bekämpa corona-viruset. Att avbryta finansieringen är direkt bort från de resurser som corona-viruset bekämpas med globalt.

“USA:s beslut att avbryta finansieringen kan kosta oss människoliv”, säger FN-ungas ordförande Nicole Onnela.

FN:s generalsekreterare Antonio Guterres fördömde direkt USA:s beslut “Nu är det inte tid för att skära i WHO:s finansiering”.

Utrikesminister Pekka Haavisto berättade idag om Finlands beslut att höja sin finansiering till WHO till samma nivå som 2015, alltså 5,5 miljoner, med anledning av den rådande situationen.  FN-unga tackar Finlands regering för det snabba och ansvarsfulla beslutet.

“I kampen mot Corona behövs globalt samarbete och solidaritet,  inte motsättningar länder emellan. Corona kanske stänger ländernas fysiska gränser, men sjukdomen får inte bygga murar för diskussioner och gemensamma åtgärder”, säger ordförande Onnela.

Finlands FN-förbund har tidigare tagit ställning för WHO:s finansiering och skrivelsen går att läsa via länken.

FN-unga är särskilt oroade över hur unga kommer att påverkas av WHO:s brist på finansiering.

Nicole Onnela

Ordförande för Finlands FN-unga